Top of this page
Skip navigation, go straight to the content

OMS Challenge

OMS Challenge logo

Van alle brandmeldingen die binnen komen via het openbaar meldsysteem is 94% loos. De OMS Challenge is een bewustwordingscampagne gericht op bedrijven en instellingen met een rechtstreekse doormelding naar het openbaar meldsysteem (OMS). De Challenge heeft als doel het aantal onnodige meldingen met 50% te verminderen.

Onnodige brandmeldingen tasten de geloofwaardigheid van een brandmelding binnen een bedrijf aan en zorgen voor een werkonderbreking van personeel. Gemiddeld kost iedere automatische brandmelding twee uur aan arbeidstijd. Doordat medewerkers regelmatig te maken hebben met onnodige alarmeringen bestaat het risico dat personeel minder snel reageert op een automatisch alarm. Hierdoor ontstaat het gevaar dat ze op een echte brandmelding niet adequaat reageren, waardoor er onnodig slachtoffers kunnen vallen.

Menselijk handelen blijkt een veel voorkomende oorzaak te zijn van brandmeldingen. Om dit menselijk handelen positief te beïnvloeden is de OMS-campagne ontwikkeld. Zogenoemde ‘alarmbassadeurs’ , dit zijn werknemers binnen bedrijven en instellingen, worden bewust gemaakt van de gevolgen van een alarm. Vervolgens krijgen deze alarmbassadeurs een jaar lang vragen en opdrachten via een Continuous Learning App. Hiermee kunnen ze punten verdienen. Het bedrijf of instelling met de meeste punten is de winnaar van de Challenge.

Binnen de Brandweer Midden- en West-Brabant wordt hard gewerkt om het aantal  ongewenste en onechte brandmeldingen terug te dringen. Ons doel is het aantal nodeloze uitrukken binnen 4 jaar met de helft te verminderen. De OMS- Challenge sluit hierop aan. Gedurende het jaar wordt bekeken of de Challenge effect heeft op het aantal onnodige OMS-meldingen.

OMS eerder verschenen

OMS in de media

Bezoek ook OMS op social media

Ik wil
Antwoord op vragen over
Informatie over
Brandweer in de buurt

Bent u op zoek naar een specifieke regio?